Jumaat, 18 April 2014

TIP : BELAJAR SECARA EFEKTIF DAN MUDAH..


Assalamulaikum semua.. 

panda saje je nak bg tip belajar ni.. sebab panda nak kite semua berjaya dalam pelajaran.. panda xkisah la.. sape yang nak ikot tip panda ni ikot la.. klau yang xnak ikot pon xpe.. panda xberkecil hati pon..

sape yang xnak jadi pelajar yang cemerlang and disegani kan.. semua orang pon nak.. panda pon nak.. tapi,, kalau xde usaha mmg xkan dapat la sampai bila2 pon.. pelajaran 2 sangat penting dalam kehidupan kite ni.. so,, ni antara tip belajar secara efektif dan mudah.. :

# BELAJAR BERKUMPULAN..

banyak kelebihan belajar secara berkumpulan ni.. kita dapat bertukar tukar idea dan pemikiran dapat dikongsi bersama rakan-rakan.. kita juga boleh meminta bantuan daripada rakan yang lebih paham untuk mengajar kita.. dengan cara ni jugak kite akan lebih mudah menerima sesuatu pelajaran itu..

# ATUR WAKTU BELAJAR..

cara membuat jadual adalah dengan sesuaikan jumlah pelajaran yang dipelajari dengan masa luang supaya xmenganggu aktiviti lain.. dengan adanya jadual belajar ni masa kite akan lebih teratur and dapat mendisiplinkan kite..

#  JANGAN HAFAL..

panda xgalakkan korang menghafal ni sebab kite xkan paham pon apa yang kite belajar.. MEMAHAMI apa yang kite belajar 2 lebih baik.. bila kite paham automatik kite akan ingat..

# TEMPAT TENANG..

tempat belajar yang tenang dapat memudahkan otak kite menerima apa yang kite pelajari.. 

# ULANG KAJI PELAJARAN YANG SULIT..

kalau ada subjek yang susah kite nak paham.. kite kene selalu buat ulang kaji..  jangan nak malu2 sangat nak tanye kat cikgu.. ingat "malu bertanye sesat jalan"..

study group dimana-mana je..

okay ni je lah yang panda dapat kongsikan.. hope korang dapat manfaatkan tip ni.. 
walaikumsalam.. 

Tiada ulasan :